صفحه اصلی > خبرها > آرشیو اخبار اسلایدر 


نسخه چاپي

تقی نژاد دربیان ضرورت برند شدن سازمان‌های دولتی؛

اصلاح سازمان‌ها، مقدمه اصلاح جامعه است

مدیرعامل شرکت گاز استان البرز، در ادامه تشریح چرایی ضرورت برند شدن سازمان‌های دولتی می‌گوید: سازمان‌ها در جوامع امروزی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و مینیاتوری از جامعه به شمار می‌روند، از همین روست که با اصلاح سازمان‌ها، جامعه اصلاح می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان البرز؛ حسین تقی نژاد مدیرعامل شرکت گاز استان البرز، سازمان را موجودی زنده می‌داند و می‌گوید: هنگامی‌که برای تعالی یک سازمان برنامه‌ریزی می‌کنید و نقشه راهِ تعالی طراحی می‌کنید، مهم‌ترین نکته‌ای که اغلب مغفول می‌ماند و به همین دلیل بسیاری از سازمان‌ها را از دستیابی به اهدافشان بازمی‌دارد، این واقعیت است که سازمان‌ها موجودی زنده‌اند چراکه از انسان‌ها تشکیل‌شده‌اند.


این مسئول معتقد است: برای متعالی شدن یک سازمان، ابتدا باید انسان متعالی شود؛ هنگامی‌که انسان متعالی شد، سازمانش را متعالی خواهد کرد و درنتیجه، وقتی سازمان‌ها متعالی می‌شوند، جامعه نیز متعالی خواهد شد. در یک جامعه متعالی که از مؤلفه‌های فرهنگی کارآمدی برخوردار باشد، مردم از تلالو این جامعه برخوردار می‌شوند و متعالی‌تر می‌شوند و دوباره در این چرخه، تعالی را وارد سازمان می‌کنند و سازمان این تعالی را به جامعه تزریق می‌کند.

 

وی با تأکید بر اینکه هیچ سازمانی نمی‌تواند بگوید بر محیط تأثیر ندارد و بر محیط اثر نمی‌گذارد می‌گوید: شرکت گاز در کنار صدها سازمان دیگر، از جامعه خدمات دریافت می‌کند و به آن خدمات ارائه می‌دهد. یک نفر که به این سازمان می‌آید، اگر با عصبانیت خارج شود، ممکن است در جای دیگر این خشم را به زیرمجموعه خود منتقل کند.

 

تقی نژاد تغییر فرهنگ را مهم‌ترین عامل در تغییر یک سازمان می‌داند و می‌گوید: وقتی به‌سوی تحول و تعالی گام برمی‌داریم، برخی سازمان‌ها، ساختار را تغییر می‌دهند؛ برخی فناوری را؛ بعضی سازمان‌ها تکنولوژی را به‌روز می‌کنند و بعضی دیگر تجهیزاتشان را تغییر می‌دهند اما مهم‌ترین عامل، تغییر فرهنگ است. فرهنگ بر اندیشه یک سازمان اثر می‌کند و به رفتار کارکنان آن سازمان جهت می‌دهد. فرهنگ‌سازمانی درواقع رفتار کارکنان یک سازمان است. وقتی وارد یک سازمان می‌شوید که به فرهنگ‌سازمانی توجه دارد، می‌گویید چه شده است که این آدم‌ها لباس پوشیدنشان مرتب است، در مواجهه با ارباب‌رجوع لبخند می‌زنند، وقتی کاری از آن‌ها می‌خواهید با عشق و علاقه انجام می‌دهند، میز و اتاقشان چرا این‌قدر مرتب است، و ... که در تعریف فرهنگ به این موارد می‌گویند مصنوعات؛ یعنی آنچه شما می‌بینید.

 

وی فرهنگ را در سه بخش مصنوعات، ارزش‌ها و مبانی دسته‌بندی می‌کند و توضیح می‌دهد: مصنوعات مانند دماغه‌ای است که از یک کوه یخ دیده می‌شود و می‌دانیم که بخش اعظم آن زیرآب است و دیده نمی‌شود. اما اینکه چرا به این رسیدید که لبخند بزنید، و خوش‌رو باشید ارزش‌های سازمان است. برخی ارزش‌های سازمان ما عبارت‌اند از: نوع‌دوستی، کرامت انسانی، احترام به دیگران، و حق با مشتری است. اما مبانی این ارزش‌ها چیست و از کجا آمده است؟ مبنا دین و آیین ماست و فرهنگ و پیشینه کشورمان. اگر فرهنگ را به‌عنوان یک هرم در نظر بگیرید مفروضات، در رأس هرم قرار دارد که به‌نوعی حاصل پیاده‌سازی ارزش‌هاست. و همان‌گونه که می‌دانیم ارزش‌ها نیز برآمده از مبانی است که در قاعده هرم قرار دارد.

 

تقی نژاد با اشاره به اینکه برند با چشاندن لذت یک محصول به مردم به دنبال ایجاد تمایز خود از دیگران است می‌گوید: امیدوارم روزی با کمک همکارانم مؤلفه‌ها را به‌گونه‌ای بچینیم که احساس کنیم خدمات برتری را ارائه می‌دهیم و مردم از اینکه از گاز استفاده می‌کنند حقیقتاً لذت می‌برند و از خدمات شبانه‌روزی که به آن‌ها ارائه می‌دهیم راضی هستند. البته قطعاً با سخنرانی و صحبت نمی‌توان برند ایجاد کرد؛ برند شدن یک سازمان کار ساده‌ای نیست؛ وقتی خدمات ارائه می‌دهیم باید بدون قید و شرط باشد و نهایت اصول اخلاق حرفه‌ای را رعایت کنیم. وقتی گاز مشترک قطع می‌شود، امدادگر من یا مأمور کنترل فنی باید با نهایت احترام با مردم برخورد کنند تا بتوانیم سازمان خود را شفاف، پاسخگو و گرمابخش خانه‌های مردم بدانیم.

 

پایان‌بخش پنجم

 

 

 

  • تاریخ درج خبر :
  • 1398/05/07 - ٠٩:٥١
  • تاریخ بروز رسانی خبر :
  • تعداد بازدید خبر :
  • 236

خروج




تصاویر منتخب